مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

براي كاهش نيروي شهوت چه بايد كرد؟
خداوند با حكمت و دانش گسترده خويش همراه با غرايز و نيروهاي ديگر، «غريزه جنسي» را نيز در انسان آفريده است كه به هنگام بلوغ شكوفا مي شود و اگر به درستي رهبري نشود، ناگزير طغيان مي كند و شخص را به راه هاي انحراف و سقوط مي كشاند و براي كنترل و هدايت درست اين غريزه راه هاي متعددي وجود دارد كه از جمله آنها، ازدواج بدون تشريفات است. چنان كه قرآن كريم در اين مورد مي فرمايد: {A{/Bوَ أَنْكِحُوا اَلْأَيامي مِنْكُمْ وَ اَلصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اَللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ {w1-21w}{I24:32I}/}A}{V(سوره نور ، آيه 32) V} در اين آيه ابتدا جوانان را بر ازدواج آسان و ساده و پرهيز از تشريفات دست و پاگير ترغيب و به آنان اميد داده كه مسأله فقر را مطرح نكنند؛ زيرا با اتخاذ شيوه صحيح و منطقي در زندگي، اين مشكل به راحتي حل مي گردد. در مرحله اوّل، كسي كه امكانات ازدواج براي او فراهم نيست، مي تواند با انتخاب همسر و اجراي صيغه عقد ازدواج را به تأخير انداخته و مدتي را به صورت نامزد باقي بماند و در صورت نبود امكانات ازدواج، قرآن مي فرمايد: {A{/Bوَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّي يُغْنِيَهُمُ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ {w1-11w}{I24:33I}/}A}{V(سوره نور ، آيه 33) V} خداوند در اين آيه، دستور به عفاف و عفت نفس مي دهد و اين بهترين شيوه و روشي است كه با به كار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مي يابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس مي شود و روحيه عفت در انسان زنده مي گردد. همچنين با عمل به سفارش هاي زير، مي توان بر مشكلات روحي و اخلاقي غلبه كرد : 1- سعي و كوشش در انجام وظايف و واجبات ديني. 2- خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت. 3- گرفتن روزه مستحبي به ويژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته. 4- تلاوت قرآن بويژه بعد از نماز صبح. 5- تأمل و انديشه در آيات قرآن. 6- حتي المقدور سعي در خواندن نماز شب. 7- سحر خيزي. 8- شركت در ورزش هاي فردي و دسته جمعي. 9- تنظيم برنامه براي تمام شبانه روز و پر كردن اوقات فراغت با برنامه هاي صحيح و سودمند. 10- شركت در فعاليت هاي مذهبي و اجتماعي. 11- پرهيز از نگاه نامشروع به افراد نامحرم. امام صادق(ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بيننده شهوت را مي انگيزاند».(وسائل الشيعه ، ج 14 ، ص 138) و باز فرمود: «نگاه، تيري از تيرهاي شيطان است، چه بسا نگاهي كه اندوه هاي دراز در پي دارد». (وسائل الشيعه ، ج 14 ، ص 139) 12- عدم معاشرت و دوستي با افراد منحرف و فاسد. 13- انتخاب دوستان مؤمن و سالم. 14- به ياد خدا بودن در همه اوقات. 15- كنترل افكار و نينديشيدن به صحنه هاي شهوت انگيز.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.